Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the teft-newsletter domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /sites/wergelandsenteret.dev09.dekodes.no/files/public/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the dekode domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /sites/wergelandsenteret.dev09.dekodes.no/files/public/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
KRLE - 22juli-ressurser.dev09.dekodes.no

KRLE

I KRLE handler demokrati og medborgerskap om å delta i etisk refleksjon og å øve på å innta ulike perspektiver. Begge deler skal bidra til at elevene får øvelse i

  • å håndtere utfordrende spørsmål
  • å være åpne for andres synspunkt
  • å problematisere makt og utenforskap
  • å stille spørsmål ved gjengse normer

Under terrorangrepene 22. juli ble mange mennesker stilt overfor akutte etiske dilemmaer, nærmest uten anledning til å reflektere over dem, fordi situasjonen krevde umiddelbar handling. Fremstillinger av dette, kan nå i ettertid danne utgangspunkt for etiske refleksjoner. Hvordan ulike grupper responderte i møte med terroren, taler for at det er mye å vinne på å ha tenkt grundig gjennom etiske dilemmaer før man står i dem og må handle raskt.

Gjerningsmannens synspunkter og handlinger stiller oss overfor utfordrende spørsmål og kan brukes for å tematisere makt og utenforskap, men selv om han kan sies å stille spørsmål ved gjengse normer, ville det være kontroversielt å hevde at skolen bør åpne for hans synspunkt. Slik de kommer til uttrykk i manifestet, demonstrerer det hvordan ett perspektiv – konspirasjonsteorien om Eurabia – uforstyrret av etisk refleksjon, utvikles til voldelig ekstremisme.

I KRLE-faget skal elevene «Kunne ta andres perspektiv» og faget skal «styrke elevenes evne til å håndtere utfordrende spørsmål».

I tilknytning til å lære om 22. juli er det derfor aktuelt for elever å ta perspektivene til ulike grupper som det kan være aktuelt å tematisere i tilknytning til 22. juli: de som ble mistenkt for å stå bak angrepet på regjeringskvartalet, de som ble angrepet, de som var med på å redde de som ble angrepet, de som mistet noen de var glade i, de som skulle forsvare gjerningsmannen (under rettssaken) og kanskje til og med de som var/er enige med gjerningsmannen, selv om de ikke støtter handlingene hans.

Selv om dette siste nok er kontroversielt, er det i tråd med målet om at elvene skal utvikle «interesse og respekt for hverandre uavhengig av kulturell, sosial, religiøs eller livssynsmessig bakgrunn», og har støtte i Mattsons arbeid med empatisk nysgjerrighet i møte med intoleranse, hat og ekstremisme i klasserom.

I KRLE handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at elevene skal delta i etisk refleksjon og få øvelse i å innta ulike perspektiver. KRLE bidrar til å styrke elevenes evne til å håndtere utfordrende spørsmål og være åpne for andres synspunkter i et mangfoldig samfunn. Gjennom å delta i etisk refleksjon blir elevene i stand til å problematisere makt og utenforskap og til å stille spørsmål ved gjengse normer.


Noen aktuelle ressurser