Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the teft-newsletter domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /sites/wergelandsenteret.dev09.dekodes.no/files/public/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the dekode domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /sites/wergelandsenteret.dev09.dekodes.no/files/public/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
Matematikk - 22juli-ressurser.dev09.dekodes.no

Matematikk

Av Lars Tore Spånberg Slettan, lærer, Fyrstikkalleen Skole

I matematikkfaget skal elevene opparbeide seg kompetanse til å kunne tolke og kritisk vurdere statistiske fremstillinger. Dette er et viktig redskap for å motarbeide antidemokratiske holdninger ved at misoppfatninger og vrangforestillinger kan gjenkjennes og tilbakevises. Statistikk blir presentert for oss fra mange forskjellige aktører, hvor ikke alle har de beste hensikter. Dermed trenger elevene å kunne avgjøre hvor mye vekt de skal legge på informasjon de observerer i hverdagen.

Mye av tiden vår blir brukt på digitale plattformer. Elevene skal ha kunnskap om hvordan algoritmene styrer hvilket innhold de blir eksponert for og at det finnes mange aktører som har interesse av å påvirke personlige holdninger og valg. Selektiv informasjonsflyt og ukjente påvirkningskrefter digitalt er ikke optimalt for et velfungerende demokrati. Matematikkfaget utspiller da sin rolle i arbeidet med å opprettholde demokratiske verdier ved å opplyse om hvilke mekanismer som finnes i samfunnet i dag, hvordan disse mekanismene kan misbrukes og hva eleven skal være bevisst på i bruken av digitale verktøy.