Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the teft-newsletter domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /sites/wergelandsenteret.dev09.dekodes.no/files/public/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the dekode domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /sites/wergelandsenteret.dev09.dekodes.no/files/public/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
Tips om oppgaver til elever - 22juli-ressurser.dev09.dekodes.no

Tips om oppgaver til elever

Å undervise om 22. juli gir en mulighet til å jobbe med noe veldig viktig. I læreplanen står det at kunnskap om 22. juli skal inngå i opplæringen for at elevene skal «delta i og vidareutvikle demokratiet og førebyggje ekstreme haldningar, ekstreme handlingar og terrorisme.» Å forebygge ekstremisme og terrorisme er en stor oppgave å pålegge elevene, og det kan være en utfordring å formulere gode og meningsfulle oppgaver som motiverer til reelt samfunnsengasjement som strekker seg utover klasserommet.

For å tenke tydelig om oppgaveformuleringer, kan spørsmålskvadranten være nyttig (presentert bl.a. hos Morten Fastvold (2011) i Supplementsbok til Kritisk tenkning: Med eksempler og øvelser. Oslo: Gyldendal akademisk).

Spørsmålskvadranten kan være et godt redskap for å formulere varierte oppgaver, eller for å formulere flere oppgaver av samme slags, men med ulik vanskegrad. Kategoriseringen kan også deles med/presenteres for elever, slik at de selv kan være med på å formulere oppgaver av ulike slag – for seg selv eller hverandre.


Spørsmålskvadranten